Låt oss prata om kläder

Ja, varför inte?
Ska jag vara ärlig så är det ett rent jävla helvete när man har en barbamammakropp.
För visste ni att vi tjockisar måste sova nakna? Jo så är det, för jag har länge varit på jakt efter en pyjamas. Jag älskar pyjamasar, både att såsa runt i en hel dag och att sova i.
Och just nu är det nån form av mode att ha pyjamas, dom är super söta, massor av olika modeller med skojjiga tryck och det finns tillochmed LURVIGA!!! Jag gillar saker som är lurviga.... men hur många av de här vänder sig till såna som mig? Svar: 2.
Men låt mig tillägga att jag nu pratar om riktiga butiker där du faktiskt kan prova plaggen, inte onlinebutiker. Jag är kanske gammeldags, men jag vill kunna prova det jag är sugen på att köpa, så slipper man hålla på och krångla med att skicka tillbaka.
 
Iallafall, tillbaka till pyjamasarna. Som sagt, hela 2st pyjamasbrallor har jag hittat som passar mig.
 
 
 
Nu är det otroligt sköna byxor, och det ena paret har ett halvkul mönster, men en med mindre "isolering" går in på samma affär så hittar hon minst dubbelt så mycket att välja bland. Jag lovar!
 
Och visste ni att vi tjockisar dessutom inte får träna? Eller ju träna kan vi få, men då ska det vara i svart så att vi inte riktigt syns, för vad skulle hända om vi ramla in på ett gym med någon kul färg. SÅ KAN VI JU BARA INTE HA DET!
När jag började träna fanns det inga tajts alls. Jag fick gå till gymmet och se ut som ett vandrande fredagsmys. Mjukisbyxor och gamla t-shirtar. Dessutom var det typ hopplöst att hitta en sport-bh, det fans för stora tuttar, men behövde man en större omkrets så kunde man lika gärna ge upp. Och nog för att det har blivit bättre, iallafall online. I butiker råder det fortfarande tjockisförbud bland träningskläderna.
Samtidigt som samhället gärna talar om för mig att jag måste träna för att jag är tjock, så tycker de samtidigt att jag får göra det hemma, eller iallafall nånstans där jag inte syns. Den dagen någon affär släpper in ett par snygga, roliga tajts med BRA passform i min storlek, får ni andra kasta er ur vägen, för dom är mina! Jag hade mer än gärna haft såna där med svenska flaggan på, men det får jag helt enkelt inte...
Nu kanske det inte är så för alla, men för mig som är stor, var det svårt nog att ta sig till ett gym, för att jag tyckte att alla stirrade för att jag var tjock, det hjälpte ju inte direkt att man tyckte att folk dessutom stirrade för att jag hade ett par halvtaskiga svarta mjukisbyxor och en illröd t-shirt från LO.
De roligaste byxorna jag har är svarta med oranga sömmar över låren, och de är så låga i midjan att jag bara kan ha dom när jag har rena bänkpass.... mycket obehagligt att böja med byxorna under kalaskulan måste jag säga!
 
Vi tjockisar får heller inte vistas utomhus, utan vi ska hålla oss inne. Iallafall om det inte skulle vara soligt. Hur jag vet det? Jo, har ni någonsin sett ett underställ i dammodell i en stor storlek? Eller en regnjacka? Eller såna där friluftsbyxor som karlar blir så oerhört sexiga i (Andreas har två par) som kanske passar mig?
Drömmen just nu är ett par vanliga gummistövlar med högt skafft där det inte blir vakum när jag trycker ner mina trinda vader.
 
Men allt är inte skit och elände. Det har blivit bättre.
Ni vet pyjamasbyxorna som jag skrev om i början? Dom finns på Lindex, ihop med jättefina nattlinnen som går upp till XXL.
Överhuvudtaget så har Lindex fattat grejjen, de har tagit bort tjockisavdelningen i sina butiker, och har nu hängt ut kläderna bland de "vanliga", och märkt upp de hyllor där det plagg som har upp till storlek 54. Och de har både regnkappor, BH:ar, trosor och vanliga basplagg som går från typ XS-XXL, vilket är skitbra! Än så länge så finns det inte supermycket att välja på, och det känns ovant att leta efter kläder i hela butiken men det är ett steg i helt rätt riktining.
 
H&M däremot suger fortfarande. Iallafall deras fysiska butiker. Har du tur så finns det ett undangömt hörn längst in i butiken där de har klämmt in så mycket plagg på så liten yta, att du oftast river halva avdelningen genom att ta ut en tröja, om det ens finns en tjockisavdelning. Ta deras butik i Gävle t.ex. Där finns det inga plus kläder. Eller så har dom gömt dom jäkligt listigt, för jag hittar dom iallafall inte. I Valbo så finns det en sån avdelning, men den är inklämd mellan underkläderna och gravidkläderna, inne i ett halvt hörn. Allt hänger hullerombuller och det är trångt och man får verkligen brottas med alla klädhängarna för att kunna titta på storlekarna, något som aldrig skulle hända på någon annan avdelning. Jag har helelr aldrig stött på träningskläder i deras butiker, endast på deras hemsida, där de brukar ha typ två olika par byxor två toppar, ett linne och kanske en eller två sport-bh:ar.
 
Vilket är bättre än lindex som inte har träningskläder alls.... eller jo, idag hittade jag ett par byxor som skulle kunna gå att träna i! Gissa vilka storlekar de fanns i...
 
De finns vissa som påstår att det här är något bra, att om vi skulle låta tjockisar klä sig snyggt eller ens funktionellt så uppmuntrar vi fetma. Men vet du vad? Det. är. rent. BULLSHIT!
Tror någon att vi uppmuntrar en akiv livsstil genom att bara erbjuda passande kläder till vissa?
 
Mossa mossa på er, alla männskobarn!

Kommentera här: